20 juni 2024

Meer regie provincie bij invoeren milieuzones

De visserijsector dreigt in problemen te komen door het invoeren van een milieuzone in Den Haag. Het CDA Zuid-Holland vraagt de provincie daarom meer de regie te nemen, zo was het pleidooi van fractievoorzitter Michel Rogier tijdens de vergadering van de Commissie Wonen en Bereikbaarheid van de Provinciale Staten van Zuid-Holland. Door het versneld invoeren van milieuzones ziet het CDA Zuid-Holland niet alleen het draagvlak voor verduurzaming bij ondernemers wegvallen, maar is er door gebrek aan afstemming tussen de verschillende gemeenten ook een wirwar aan maatregelen.

Niet alleen Scheveningen maar een groot deel van de Zuid-Hollandse visserijsector wordt  hierdoor getroffen. Fractievoorzitter Michel Rogier: “De visafslag van Scheveningen werkt voor het terugdringen van transporten al zeer nauw samen met de visafslag Stellendam en andere internationale vissershavens. Door lokale regels strenger te maken dan elders in de provincie, of zelfs het land, dreigen veel ondernemers te vertrekken waardoor arbeidsplaatsen verdwijnen.”

De CDA-fractie in Provinciale Staten zien nog een ander probleem bij invoering van milieuzones. De snelheid waarmee wagenparken moeten worden vervangen, niet alleen van de visserijsector maar ook van andere bedrijven,  is onrealistisch. Netbeheerders zoals Stedin hebben volgens het CDA bovendien aangegeven aan dat er de komende jaren onvoldoende netcapaciteit is voor de milieuambities voor de Haagse kuststrook. Om de wirwar aan milieueisen in de provincie tegen te gaan en om, samen met ondernemers, een realistisch tijdspad voor verduurzaming van het wagenpark te zorgen, pleit CDA Zuid-Holland daarom voor meer regie vanuit de provincie op het invoeren van milieuzones.

De CDA-fractie in de Haagse gemeenteraad heeft via een motie kunnen binnenhalen dat er eerst een haalbaarheidsonderzoek wordt gedaan naar de invoering van een zero-emissiezone. Daardoor wordt voorlopig pas op plaats gemaakt met het invoeren van een milieuzone. Lees hier meer​​​​​​​.

Op zaterdag 22 juni is het weer Vlaggetjesdag in Scheveningen. Laten we ervoor zorgen dat we ook in de toekomst kunnen blijven genieten van Hollandse Nieuwe in een van de belangrijkste Zuid-Hollandse visserijhavens,” aldus Michel Rogier.

(Foto: Hans van Loon)