Goede fietsverbindingen in de provincie dragen bij aan de bereikbaarheid van Zuid-Holland en zijn bovendien goed voor de gezondheid en het milieu. Daarbij is veiligheid van dergelijke fietsroutes een belangrijke voorwaarde, zo vindt het CDA. Uit een verkennende studie blijkt dat de voorkeursroute voor een nieuwe fietsroute in Moordrecht onder andere via de Oost- en West Ringdijk loopt. Een route langs drukke kruispunten en een smalle dijk. Reden voor de CDA-Statenfractie om vragen te stellen.
De provincie Zuid-Holland, de gemeenten Rotterdam, Capelle aan den IJssel, Zuidplas en Gouda en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) werken samen aan het verbeteren van de fietsroutes in de regio. De Fietsersbond adviseert daarbij over de route en de mogelijke verbeteringen. Door de fietsroutes tussen Gouda en Rotterdam te verbeteren, moet er een comfortabel, veilig en vlot alternatief ontstaan voor de drukke A20 en N210/N219.
De realiteit blijkt helaas anders te zijn; uit de verkennende studie 'afwegingsproces voorkeursrichtingen 2018' kwam naar voren dat de voorkeursroute onder andere via de Oost- en West Ringdijk in Moordrecht loopt. “Daarmee komt de route dwars door Moordrecht heen te liggen met meerdere drukke kruispunten over een smalle dijk die ook gebruikt wordt voor de ontsluiting van de vele woningen en woonboten,” zo vertelt CDA-fractievoorzitter Michel Rogier. “We juichen de fietsroute van harte toe, maar deze voorkeursrichting is een onwenselijke variant.”
Bewoners hebben eveneens bezwaar gemaakt tegen deze voorkeursroute door het aanbieden van 900 handtekeningen aan de verantwoordelijke wethouder. Zij vrezen dat de huidige situatie daarmee vooral onveiliger wordt door de toename van snelle fietsers. “Een fietssnelweg dwars door Moordecht kan niet de bedoeling zijn, dit is echt te gevaarlijk,” aldus CDA-fractievoorzitter Benno de Ruiter van de gemeente Zuidplas. Volgens De Ruiter moet er zo snel mogelijk een alternatief komen, het liefst langs Moordrecht. “Dat is goed voor onze gemeente en de omliggende plaatsen. Gelukkig zijn er alternatieven die daaraan kunnen voldoen.”
De Statenfractie heeft daarom vragen gesteld over de uitkomst van het onderzoek naar de drie verschillende scenario’s, met name over de haalbaarheid en kosten van de noordelijke variant.
Bekijk hier de schriftelijke vragen.