14 juli 2024

Raadsupdate week #28

• De Gemeenteraad van Waddinxveen heeft de Jaarstukken 2023 goedgekeurd. Ongeveer de helft van het positieve resultaat van € 5,2 mln. gaat naar de algemene reserve.
  • De Kaderbrief en de aanvullende stukken tonen voor de komende jaren financiële tekorten. De raad vraagt het college om te komen met bezuinigingsvoorstellen. Daarnaast verzoek om inzicht te geven in de voorgestelde ontwikkeling van de organisatie.
  • Het door CDA gevraagde Leefbomenbos wordt door het college nader onderzocht.

Via dit bericht houden wij u op de hoogte van de voor het CDA belangrijke punten die zijn behandeld en besloten in één van de Commissies of de Gemeenteraad.

Highlights Besluitvormende Raadsvergadering 10 juli 2024

Voor de originele stukken, moties en amendementen wordt verwezen naar de agenda van de Raad op de site van de Gemeente:

Nummers hieronder zijn dezelfde als op de raadsagenda. Woordvoerders binnen de fractie staan hieronder telkens tussen haken achter het onderwerp. Als u vragen heeft, kunt u uiteraard bij hen terecht.

6. Ingekomen stukken

Minimabeleid (Bastienne Prins)

Met een memo met bijlagen informeert het college de Raad over de resultaten van het onderzoek naar het minimabeleid. In de resultaten zag het college geen aanleiding om het minimabeleid aan te passen. Aan de hand van de richtlijnen van NIBUD kan namelijk worden vastgesteld dat de inkomensondersteunende maatregelen voldoen.

• Een motie van PvdA/GL om verdere toelichting op het niet overnemen van de adviezen van verschillende maatschappelijke instellingen en de PAR, wordt niet aangenomen.
  • Een motie van PvdA/GL om personen die gebruik hebben gemaakt van schuldsanering te ondersteunen door BKR-registraties te verwijderen, wordt in aangepaste vorm aangenomen. Na 2 jaar kan de gemeente de registratie ongedaan maken (normaal vervalt een registratie na 5 jaar).
  • Een motie van PvdA/GL om nader onderzoek te doen naar een verruiming van de vermogensnorm voor inwoners die een verzoek doen voor kwijtschelding van gemeentebelastingen wordt (na aanpassing) aangenomen.

Muziekkoepel (Bastienne Prins)

Het college meent dat de plannen van enkele initiatiefnemers om een muziekkoepel te plaatsen niet voldoende zijn uitgewerkt en vervolgstappen te veel geld en capaciteit vragen.

Enkele partijen vragen in een motie om toch verder te gaan met de ontwikkeling. De motie wordt afgewezen.

Algemene Beschouwingen (Peter Besuijen)

Voorafgaand aan de bespreking van de Jaarstukken en de Kaderbrief is het gebruikelijk dat de verschillende partijen een algemene beschouwing geven. Daarin kunnen zij hun visie geven op de resultaten van het afgelopen jaar en op de kaderbrief. In de kaderbrief geeft het college de kaders aan voor de begroting, zoals die zal worden opgesteld voor de jaren 2025-2028.

Tijdens de algemene beschouwing kan een partij voorstellen doen in de vorm van moties en amendementen. De tekst van de algemene beschouwing van CDA kunt u lezen door hier te klikken. De algemene beschouwingen van de andere partijen vindt u op de site van de gemeente.

8. Jaarstukken 2023 (Peter Besuijen)

De Jaarstukken 2023 treft u aan bij de agenda van de gemeente (agendapunt 8). Er is sprake van een voordelig rekeningresultaat van €5,2 mln. Daarvan wordt 2,7 mln. toegevoegd aan de Algemene Reserve en het resterende deel krijgen verschillende bestemmingen, waaronder de noodzakelijke groei van de gemeentelijke organisatie.

De jaarstukken geven ook gedetailleerd inzage in hetgeen er met de middelen is gebeurd. Als we die stukken combineren met de ‘MidTerm Review’ (het tussenrapport van het college), dan zien we dat de uitvoering van het collegeprogramma goed op stoom is. De Jaarstukken zijn goedgekeurd.

9. Kaderbrief 2025-2028 (Peter Besuijen)

Vlak voor de (voor)bespreking van de Kaderbrief werd bekend dat de inkoop van diensten voor het Sociaal Domein aanzienlijk duurder zal worden dan verwacht. De positieve resultaten van de gebruikelijke Meicirculaire (een vertaling van de Voorjaarsnota van het Rijk naar de Gemeenten) kon de tekorten die hierdoor ontstaan voor de komende jaren, niet compenseren.

Een ander deel van de tekorten ontstaat doordat het nodig is de personeelskrapte op het gemeentehuis op te lossen. De organisatie is niet voldoende meegegroeid met de snelle groei van Waddinxveen en het is de bedoeling die achterstand voor een groot gedeelte in te lopen.

Daarnaast is Waddinxveen gegroeid en de maatschappelijke voorzieningen (sport, scholen e.d.) zijn niet snel genoeg meegegroeid. Met het inhalen van die achterstand is ook veel geld gemoeid.

Structureel moet de gemeente beschikken over een sluitende begroting, ofwel de structurele kosten moeten worden gedekt door structurele inkomsten. Dit betekent dat er dient te worden bezuinigd. Een opdracht van de raad in de vorm van een motie van VVD, CDA en WeWa.

Verschillende moties en voorstellen worden behandeld. Een totaaloverzicht treft u hieronder aan.

Leefbomenbos (Bastienne Prins)

Het CDA deed een voorstel voor het inrichten van een Leefbomenbos, een bos waar inwoners ter nagedachtenis of ter gelegenheid van een bijzondere gebeurtenis een boom kunnen adopteren en laten planten. Voor de complete motie en de toelichting verwijzen we naar

De motie werd met grote meerderheid aangenomen en het college gaat een voorstel uitwerken.

De kaderbrief werd inclusief een aantal moties voor kennisgeving aangenomen. Het college kan aan de slag om in het najaar de begroting te presenteren.

Moties en hamerstukken

Motie

Initiatief

Opinie fractie

Stemming

Indexeren subsidie Vonk e.d.

D66

Tegen: indexeren is geregeld; subsidieregeling in september in Raad

Duidelijke afspraken aanleg velden Korbis

VVD

Voor: wethouder heeft in commissie duidelijk standpunt bepaald.

Richtlijnen meegeven voor bezuinigingsmogelijkheden

VVD

Voor: meegetekend.

Kaderbrief voor kennisgeving aannemen

Allen

Voor: meegetekend

Organisatiegroei beperken tot 22 fte

PvdA

Tegen: college moet duidelijkheid geven over het ontwikkelplan.

Afgewezen

Geen nieuwe bezuinigingen sociaal domein

PvdA

Tegen: CDA wil sociaal domein ook beschermen, maar motie biedt college geen ruimte om toch voorstellen te doen.

Levensbomenbos + bijlage

Zie toelichting hierboven

Aangenomen

Verzoek aan college om voor begroting duidelijkheid te verschaffen over groeiplannen personeel

Voor: initiatiefnemer

Aangenomen

Van de reservering voor organisatie een deel bestemmen voor Muziekkoepel en Pumptrack

WeWa

Tegen: wij staan positief tegenover de initiatieven, maar plannen moeten sluitende begrotingen bevatten.

Afgewezen

Gemeente moet meer energie steken in aantrekken van huisartsen

ORS

Tegen: college doet dat al en het huisartsentekort is ook landelijk probleem.

Afgewezen

Verzoek aan college voor een plan om de effecten van de stelselwijziging bestemmingsreserves te matigen

PCW

Voor

Aangenomen

Verzoek aan college voor aanvullende maatregelen naar aanleiding van het gestegen aantal meldingen ongewenst gedrag en intimidatie

WeWa

Tegen: het college is zich zeer bewust van de ontwikkeling en besteedt daar aandacht aan.

Hamerstuk

Wijzigen legesverordening

Aanpassen tarief plaatsen bouwcontainer

Verordening Raadscommissies