De Wet Aanpak Schijnconstructies (Was) moet worden aangescherpt en ook gaan gelden voor de ongeveer 30.000 chauffeurs van zorgbusjes en leerlingenvervoer. Die worden nu nog vaak onderbetaald, en daar moet een eind aan komen, vinden zowel het CDA als GroenLinks. De partijen hebben afgelopen week een drietal voorstellen gedaan tijdens een debat over arbeidsmarktbeleid.
Het personenvervoer wordt gekenmerkt door faillissementen en druk op de prijzen, mede vanwege de krappe budgetten en aanbestedingsprocedures. Werknemers die hiervan de dupe zijn moeten opdrachtgevers hiervoor verantwoordelijk kunnen stellen, vinden CDA en GroenLinks. Daarbij moeten wel de vakbonden de mogelijkheid krijgen om beter op te komen voor de belangen van groepen werknemers. Door processen voor groepen en het eisen van een schadevergoeding mogelijk te maken, kunnen vakbonden kwaadwillende opdrachtgevers meer onder druk zetten om het juiste loon te betalen.
CDA-woordvoerder Hilde Palland: "Illegale arbeid is en blijft onaanvaardbaar. Om uitbuiting van werknemers te voorkomen, moeten schijnconstructies verder worden teruggedrongen. Daar komt bij dat goedwillende ondernemers en werknemers die zich juist wel aan de regels houden hier door oneerlijke concurrentie ook last van hebben."