Met de voorjaarsnota worden de plannen en begroting van het kabinet ieder jaar bijgesteld. Zo kan worden ingespeeld op veranderingen in de samenleving en de wereld om ons heen. We zien dat het regionaal vervoer in rap tempo verder dreigt te verschralen. Daarom heeft Kamerlid Evert Jan Slootweg het kabinet gevraagd een masterplan voor het regionaal vervoer op te stellen mét provincies, gemeenten en vervoerders. 

Sinds het kabinet de rijksbegroting heeft gepresenteerd, is er veel gebeurd: de oorlog in Oekraïne, de stijgende asielstroom, een stijgende rente, de conclusies van de enquêtecommissie over Groningen en de kosten van het energiepakket. Deze financiële opgaven vragen om keuzes, zeker wanneer we in acht nemen dat Nederland een begroting heeft die scherp aan de wind vaart of. De minister schrijft terecht: Nederland blijft onder Europese grenswaarde, maar dit beeld kan bij verslechtering van de economische situatie snel omslaan. Voor de komende twee jaar houden we het begrotingstekort net binnen de marges.

In Voor Heel Nederland liet het CDA zien dat de verschillen in leefbaarheid tussen regio’s en binnen steden te groot zijn geworden de laatste decennia. Voorzieningen als ziekenhuizen, scholen en winkels verdwijnen of zijn steeds moeilijker te bereiken omdat op veel plekken de laatste buslijn ook nog verdwijnt. Om de spiraal van minder voorzieningen, minder vervoer en minder mensen te doorbreken moeten voorzieningen bereikbaar zijn voor heel Nederland. 

Daarvoor moet worden geïnvesteerd in het regionale OV. Want niet voor iedereen is een auto de oplossing. Om de verschraling van het OV te stoppen, wil Evert Jan dat het kabinet aan de slag gaat met een masterplan met maatregelen voor de komende twee jaar om de bereikbaarheid van de regio te behouden en te verbeteren.

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.