Het kabinet presenteerde vrijdag 13 september na bijna 100 dagen het regeerprogramma. Wat politiek leider van het CDA Henri Bontenbal betreft is het nu tijd om resultaten te gaan boeken:

"Het CDA heeft waardering voor de plannen op het gebied van wonen, veiligheid en defensie. Het is goed dat daarin wordt geïnvesteerd door dit kabinet. In het regeerprogramma worden helaas ooknogal wat zaken vooruitgeschoven: op het gebied van zorg en onderwijs is er geen langetermijnvisie. Er worden alleen plannen en actieagenda’s aangekondigd.  We missen aandacht voor dat wat samenleven mooi maakt: investeren in vrijwilligerswerk, (sport)verenigingen, mantelzorg en de maatschappelijke diensttijd. Want het gaat pas goed met onze samenleving als mensen omzien naar elkaar. Ten aanzien van Europa heeft dit kabinet geen coherent verhaal: je kunt niet enerzijds veel vragen van Europa (landbouw, migratie) en tegelijkertijd ruzie met Europa maken (opt-out, vermindering afdracht). Het is een van tweeën. Daarnaast vragen veel plannen om een actieve rol van gemeenten op het gebied van wonen, bestaanszekerheid, gezondheid en leefbare wijken. Maar dit kabinet regelt geen stabiele, adequate financiering van gemeenten."