CDA en D66 roepen, samen met sportkoepel NOC*NSF, de KNVB en het Platform Ondernemende Sporters, het kabinet op om de voorgenomen btw-verhoging op sport terug te draaien. De partijen zetten zich gezamenlijk in om te voorkomen dat de btw op sportabonnementen, zwemlessen en toegangskaartjes voor sportwedstrijden, stijgt van 9% naar 21%. Deze verhoging zou miljoenen sportende Nederlanders treffen.

Politiek leider van het CDA Henri Bontenbal: “Bij een sportvereniging zie je de samenleving op z’n best. De sociale samenhang, ouders die scheidsrechter zijn, kinderen leren er met elkaar omgaan. Dat zet je allemaal op het spel door de btw op sport te verhogen. Voor mensen met een kleine portemonnee moeten we sporten makkelijker maken, niet moeilijker.”

De geplande btw-verhoging zou sporten fors duurder maken, en als gevolg daarvan een negatief effect hebben op de gezondheid van mensen en op sportverenigingen. “Dit is een boete op bewegen,” aldus D66-leider Rob Jetten, “Deze btw-verhoging zorgt ervoor dat het aantal zwemdiploma’s aanzienlijk zal dalen en dat honderdduizenden mensen stoppen met sporten, omdat het simpelweg te duur voor hen wordt. We kunnen nu het kabinet nog tot inkeer laten komen.”

Algemeen directeur van NOC*NSF, Marc van den Tweel: “Naast het plezier van sport dat we iederéén gunnen, is er ook de winst voor de samenleving. Elke geïnvesteerde euro levert ruim tweeënhalf keer zoveel op aan maatschappelijke waarden als fysieke en mentale gezondheid, sociale cohesie, het overbruggen van verschillen tussen groepen.  Hier geldt: goedkoop is duurkoop.”

Frank Paauw, bondsvoorzitter KNVB: Voetbal brengt mensen samen, maar een btw- verhoging dreigt deze verbinding te verbreken. Door het verlaagde belastingtarief wordt er jaarlijks 3,5 miljoen euro geïnvesteerd in het jeugd- vrouwen en amateurvoetbal. Dit gaat verloren bij een btw-verhoging. Bovendien wordt voetbal minder toegankelijk voor veel supporters omdat de ticketprijzen aanzienlijk stijgen. Het is goed dat de politiek met dit voorstel de maatschappelijke en verbindende rol van de sport erkent.”

Lodewijk Klootwijk, namens het Platform Ondernemende Sportaanbieders: “Als ondernemende sportsector maken we ons grote zorgen over de plannen om de btw op sport te verhogen. Dit is onbegrijpelijk. Als deze maatregel doorgaat, zullen meer dan 500.000 sporters stoppen. Van fitness, tennis, schaatsen tot dans: sport moet juist voor iedereen toegankelijk en betaalbaar blijven. De btw-verhoging treft met name lage en middeninkomens, waar sportdeelname al lager is en overgewicht vaker voorkomt. Sporten houdt ons gezond, zowel fysiek als mentaal. Het kabinet zou sport juist moeten stimuleren met een laag btw-tarief, in plaats van het te ontmoedigen.”

Alternatief financieringsplan

Het terugdraaien van de btw-verhoging zou de schatkist jaarlijks circa 200 miljoen euro kosten. D66 en CDA stellen voor om dit verlies te compenseren door accijnzen op tabaksproducten te verhogen. Het plan omvat een verhoging van 40 cent per pakje sigaretten en 90 cent per pakje shag, evenals een nieuwe belasting op e-sigaretten. De politieke partijen verwachten brede steun in de Tweede Kamer, gezien eerdere steun voor een D66-voorstel om e-sigaretten zwaarder te belasten, waarbij ook VVD en NSC zich aansloten.