Commissie Sterk presenteert adviesrapport: Nieuwe energie
Vandaag presenteerde de Commissie Sterk haar advies naar aanleiding van een evaluatie van de afgelopen verkiezingscampagne. De commissie sprak met meer dan 70 mensen binnen en buiten het CDA. De opdracht vanuit het bestuur was om een toekomstgericht advies op te stellen over wat goed ging en wat beter kan in de volgende campagnes, gebaseerd op de periode vanaf de val van het kabinet tot aan de verkiezingen in november 2023.
Voorzitter van de commissie, Mirjam Sterk: “Eén element dat telkens weer terug kwam in de gesprekken die wij hebben gevoerd, was de goede sfeer. Henri Bontenbal, de kandidaten en het hele campagneteam hebben daarmee echt nieuwe energie gebracht in de partij. Het is nu zaak om verder door te bouwen op die energie en op het fundament dat deze campagne is gelegd.”
“Een partij die werk wil maken van haar idealen, kan echter niet tevreden zijn met vijf zetels”, vervolgt Sterk. Daarom geeft de commissie ook een aantal adviezen en aanbevelingen over wat in de aanloop naar de volgende verkiezingen beter kan. Een gefragmenteerd politiek landschap vraagt om een onderscheidend CDA-verhaal. De commissie adviseert om als CDA inhoudelijk scherpere keuzes te maken op een aantal thema’s. “In de wetenschap dat je niet altijd iedereen tevreden kunt stellen. Die thema’s moet je als partij vervolgens ook regionaal, provinciaal en landelijk goed uit werken”, aldus Sterk.
De commissie benadrukt verder in haar advies het belang van het continu opleiden van talent binnen de partij, van permanente campagne en een sterke organisatie; waarbij heldere communicatie en verantwoordelijkheden cruciaal zijn.
Het advies is volgens Sterk ook een appèl op alle CDA-leden: “Voor de komende campagnes zal er hetzelfde gedaan moeten worden, maar wel met minder mensen als gevolg van de verkiezingsuitslag. Leden, kandidaten, vrijwilligers en volksvertegenwoordigers: we hebben iedereen hard nodig.
Over de hele linie is het rapport dus positief over de afgelopen campagne. “De energie is terug in het CDA, dat hebben we deze campagne kunnen zien. Laten we met zelfvertrouwen en optimisme naar de toekomst kijken. Het vertrouwen herwinnen bij de kiezers gebeurt niet van de ene op de andere dag. Dat heeft tijd nodig, maar we zijn op de goede weg”, aldus Sterk.