Eerlijke economie

Iedereen heeft baat bij een eerlijke economie. Bij een eerlijke economie profiteert iedereen mee. Daarnaast is het genereren van werkgelegenheid een belangrijk streven. Dit is namelijk een van de basisvoorwaarden van bestaanszekerheid. Het CDA streeft daarom de volgende uitgangspunten na: zorgvuldigheid, spaarzaamheid en transparantie.

Het CDA Haaksbergen gaat zich inzetten voor:

• Een compact, levendig en aantrekkelijk centrum. Het voorkomen van leegstand door herbestemming is een van de oplossingen. Ook een centrummanager kan hierbij helpen.
  • Uitbereiding van de bedrijventerreinen. De nieuwe N18 zorgt hierbij voor een goede ontsluiting.
  • Het verbeteren van het vestigingsklimaat voor ondernemingen in Haaksbergen.
  • Meer regionale samenwerkingen. Hierbij is het wel van belang dat de Haaksbergse identiteit behouden blijft.
  • Een verbeterde toeristische infrastructuur zoals fiets- en ruiterpaden, mountainbike- en wandelroutes. Ook het verbeteren van fietsverbindingen behoort hiertoe.
  • Het inzetten van Social Return on Investment (SROI), zodat er werkgelegenheid wordt gecreëerd voor de minima en mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, om zo een perspectief te bieden in Haaksbergen.
  • Het evalueren van de voorzieningen in Haaksbergen. Er zou gekeken moeten worden waar er bijgesprongen of bezuinigd kan worden.
  • Aandacht en steun voor sociale ontwikkelingsbedrijven en familiebedrijven.
  • Het rentmeesterschap, dit omvat het stimuleren, en waar mogelijk ondersteunen, van duurzame initiatieven.
  • Het verlagen van de huidige algemene woonlasten, omdat Haaksbergen in Twente één van de koplopers is wat woonlasten betreft.