We mogen trots zijn op onze regio die door zijn economie, glastuinbouw, voorzieningen en bedrijvigheid van grote waarde is voor de gehele provincie. Tegelijkertijd kent onze regio grote uitdagingen als het gaat om de woningbouwopgave, huisvesting (van arbeidsmigranten) en mobiliteit. We wonen in een gebied waar we vaak te maken hebben met files, een ‘hyper’-spits en drukte op het wegenverkeersnetwerk. Dit doet te kort aan de leefomgeving en het welzijn van onze inwoners.
We wonen in de dichtstbevolkte regio van Nederland en dat vraagt om een duidelijke aanpak van nieuwe woningbouw. We zetten als regio in op betaalbare en duurzame woningen. De renovatieopgave om woningen en wijken uit de naoorlogse periode te verduurzamen is drie keer groter dan alle nieuwbouw bij elkaar. Ook transformatie van leegstaande winkels en kantoren hoort hierbij. Hoewel de provinciale rol hierin beperkt is, wil het CDA gemeenten helpen hier effectief beleid op te voeren. In de grote steden moedigt het CDA kwalitatieve verdichting aan; door meer met hoogbouw (ook van 4 of 5 lagen) te werken kan dit gerealiseerd worden zonder nog meer groen in de steden te verliezen. Naar schatting 70% van de nieuwbouw kan op een goede manier binnen bestaande kernen plaatsvinden.
Wat willen we gaan doen voor de regio?
Wonen
- Bij nieuwbouwprojecten in de grote steden moet er gekeken worden naar meer dan alleen stenen: Bouw aan gemeenschappen waar ruimte is voor scholen, de huisarts, sport en recreatie. Vergeet de maatschappelijke functies niet!
- De provincie moet scherp toezicht houden op de regionale verdeling van woningbouw per segment zodat niet alle druk op de stedelijke gebieden komt te liggen.
- Woningbouw moet samengaan met een goede bereikbaarheid van de nieuwe wijken.
- Klimaatadaptief bouwen moet worden gestimuleerd. Zo houden we de steden leefbaar en voorkomen we hoge kosten in de toekomst.
Werkgelegenheid
- De samenwerking tussen bedrijven, onderwijsinstellingen en overheid versterken, bijvoorbeeld via bestaande partners zoals Economic Board, Bestuurlijke Zuidvleugel en het Innovation Quarter.
Bereikbaarheid
Den Haag:
- Den Haag, de Bollenstreek en Westland beter bereikbaar maken met het OV, de auto en fiets.
- De nieuwe Randstadrail tussen Binckhorst en Zoetermeer moet doorgetrokken worden naar Gouda en er moet een lightrailverbinding komen tussen Den Haag en Westland.
- Er moeten voor betere doorstroming ongelijkvloerse kruisingen aangelegd worden op de Wippolderlaan/Lozerlaan richting de A4.
Rotterdam:
- Rotterdam The Hague Airport kan niet verder groeien, ook niet als vliegtuigen stiller en schoner worden. Er is geen ruimte voor groei!
- Bij toekomstige luchthavenbesluiten moeten er naast groeiscenario’s in de maatschappelijke kosten en baten ook krimpscenario’s meegenomen worden.
- Rotterdam moet een knooppunt worden van snelle treinverbindingen tussen Europese steden.
- Inzetten op een betere ontsluiting over het water van woonkernen, ook om de bedrijvigheid en werkgelegenheid aan en bij het water te stimuleren. Bijvoorbeeld voor woonkernen als Hoek van Holland en de 2e Maasvlakte.
- Er moeten nieuwe afspraken gemaakt worden voor de exploitatie van het veer tussen Rozenburg en Maassluis.
Wonen, Natuur & Recreatie
Den Haag:
- De provincie zet zich samen met de gemeente Den Haag in voor de status ‘Nationaal Park Hollandse Duinen’ en voor het Westduinpark.
Delft:
- Ingesloten tussen de A13 en A4 moet er meer aandacht komen voor verbetering van de luchtkwaliteit en vermindering van de geluidshinder rondom Delft.
- Behoud van het karakteristieke, rustige en groene landschap van Midden-Delfland met goede wandel- en fietsroutes.
- Betere afstemming voor beheer en onderhoud van de groen/blauw-zone Vlaardingen – Midden Delfland – Delft – Pijnacker Nootdorp – Zoetermeer.
- Schoon houden van het strand, de ligweide en het zwemwater in de Delftse Hout voor ontspanning en recreatie.
Energie & Economie
- Investeren in de relatie met familiebedrijven en ondersteunen waar mogelijk met bedrijfsopvolging en bedrijfsvernieuwing. Dat vergt nauwe samenwerking tussen gemeenten, de provincie en de Rijksoverheid.
- Met de nieuwe warmtewet ontstaan nieuwe kansen voor het Rotterdamse warmtebedrijf. Eigenaarschap en logistiek verschuift naar Rijk, provincie en gasunie. De gemeente Rotterdam moet inzetten op warmtelevering aan zoveel mogelijk huizen door het warmtebedrijf.
Wat hebben we de afgelopen jaren gedaan?
CDA wil dat Zuid-Holland knooppunt hogesnelheidstreinen wordt
Het CDA vindt het een gemiste kans dat in de Internationale Strategie 2024-2027 van de provincie Zuid-Holland het…
Subsidie voor bevrijdingsfestival Den Haag
Dankzij een amendement van CDA en CU bij de begrotingsbehandeling ontvangt het bevrijdingsfestival in Den Haag in 2024…
Niet alleen maar woningen maar vooral gemeenschappen bouwen
Kijk bij woningbouwprojecten ook of er wel voldoende voorzieningen zijn, zei Michel Rogier bij de bespreking van van…
CDA vraagt opheldering Vlietzoom
De CDA fracties van Den Haag, Leidschendam-Voorburg en provincie Zuid-Holland hebben vragen ingediend over de…
CDA stelt vragen over geluidshinder van Schiphol in Zuid-Holland
Hoewel het aantal vliegbewegingen tijdens de coronacrisis terugnam, laat het aantal meldingen van vliegtuigoverlast een…
Miljoenen extra beschikbaar voor infrastructuur Zuid-Holland
Maandag maakte staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat) namens het kabinet bekend dat er vele…
CDA wil nauwere samenwerking vanuit Provincie voor Bevrijdingsdag
Jaarlijks wordt er op 5 mei in Den Haag, als stad van Vrede en Recht, één van de officiële nationale bevrijdingsfestivals…
CDA vraagt opheldering over gevolgen afkeuring Feyenoord City
Eerder deze week heeft de Raad van State het project Feyenoord City afgekeurd. Niet alleen is daarmee een streep gehaald…
Project Bethelkerk: modern wonen met een maatschappelijk hart
Al vanaf mijn start in de Provinciale Staten van Zuid-Holland – inmiddels 3 jaar geleden - heb ik namens het CDA gepleit…
CDA: Westlands water moet en kan schoner worden
Afgelopen dinsdag 22 maart meldde Omroep West dat het oppervlaktewater in Westland het smerigste water van Nederland is.…
Voorkeursrichting fietsroute Moordrecht onveilig
Goede fietsverbindingen in de provincie dragen bij aan de bereikbaarheid van Zuid-Holland en zijn bovendien goed voor de…
Vlog Michel Rogier over de Rijnlandroute
Bekijk de vlog van onze fractievoorzitter Michel Rogier over het werkbezoek aan de Rijnlandroute! #bereikbaarheid…