Het reizen van de toekomst is veilig, toegankelijk en duurzaam. Iedereen reist voor familie, werk, vriendschappen en ontspanning, of dit nu met de auto, fiets, openbaar vervoer of lopend is. Als CDA bouwen we aan gezonde, veilige en duurzame gemeenschappen.  Vervoer dat veilig, dichtbij en toegankelijk is hoort hierbij. Dit vervoer maken we komende jaren ook slimmer en schoner. Bij provinciale wegen en aansluitingen met lokale wegen, houden we rekening met de meest kwetsbare deelnemers in het verkeer, de voetganger en fietser.

In de grootstedelijke gebieden in Zuid-Holland maken eigen vervoersmiddelen steeds meer plaats voor openbaar vervoer en deelvervoer. Tegelijk staat de toegankelijkheid van het landelijke gebied onder druk door de afname van openbaar vervoersverbindingen. Goed openbaar vervoer in de hele provincie is wat het CDA betreft cruciaal omdat het iedereen de kans geeft mee te doen. Daarom kijken we verder dan alleen rendement, juist ook naar de meerwaarde van kleinere ov-lijnen voor de leefbaarheid van kernen. In stad en landelijk gebied gaan we aan de slag met het openbaar vervoer van de toekomst.

Openbaar vervoer wordt steeds sneller en schoner. Ook het eigen vervoer innoveert snel. Daarnaast komen er steeds meer vormen van deelvervoer. Mobiliteit is een verhaal van grote kansen en veranderingen, van omgaan met schaarse ruimte en keuzes maken. Samen met het Rijk, gemeenten, MKB-bedrijven en vervoersorganisaties zorgen wij voor oplossingen op maat voor de steden en het landelijk gebied. Voor het CDA staat centraal dat mensen zelf hun manier van vervoer moeten kunnen kiezen en faciliteiten dus gewaarborgd worden. Juist ook in de grote woningbouwopgave moet rekening gehouden worden met goede verbindingen voor eigen en openbaar vervoer.

Wat hebben we de afgelopen jaren gedaan?

Wat willen we de komende jaren gaan doen?


Openbaar vervoer

Mobiliteit is voor iedereen belangrijk. Zelfstandig kunnen reizen waar en wanneer dan ook draagt bij aan de leefbaarheid van wijken en kernen. Het netwerk van treinen, bussen en metro's moet zo sterk zijn dat de auto een keuze is en geen noodzaak. We moeten inzetten op hoogwaardig en betaalbaar openbaar vervoer, toegankelijk voor iedereen.

  • Wij steunen het initiatief van vervoersbedrijven in hun doelstelling om de zogenaamde ‘hyper-spits’ te voorkomen. Samen met bedrijven en scholen verkennen we opties om die vervoersbewegingen meer te spreiden over de hele week.
     
  • Het Westland is onvoldoende ontsloten door openbaar vervoer. We zetten in op een Westlandse lightrailverbinding met Den Haag en Rotterdam.
     
  • Er moeten meer ‘Park and Ride’ (P&R) en ‘Park and Bike’ (P&B) voorzieningen komen, maar ook bijvoorbeeld tijdelijke voorzieningen gekoppeld aan evenementen. Dit is een stap vooruit in duurzaam vervoer, met name binnen en tussen stedelijke gebieden.
     
  • Openbaar vervoer-bedrijven herstellen nog van de coronacrisis, maar voorzien op middellange termijn sterke groei. Het CDA wil juist in deze sterk veranderende wereld voorkomen dat de steun voor vervoersbedrijven te vroeg in hun herstel wegvalt. Dit gaat anders ten koste van de verduurzaming van het openbaar vervoer.

  • We sluiten aan bij initiatieven van vervoersbedrijven om een digitaal platform te ontwikkelen dat het reizigers mogelijk maakt om straks eenvoudig vervoermiddelen te combineren.
     
  • Openbaar vervoer-verbindingen aan de randen van de provincie moeten goed kunnen aansluiten. De bereikbaarheid aan de randen van de provincie verdient de aandacht, door bijvoorbeeld extra vervoer over water voor aanpalende gebieden.
     
  • In plaats van groei van Rotterdam-The Hague Airport zet het CDA Zuid-Holland in op Rotterdam/Den Haag als knooppunt van snelle treinverbindingen tussen Europese steden. Hiervoor wordt bij het Rijk en in Europa gelobbyd.

Fiets en scooter

Het CDA Zuid-Holland zet zich al lange tijd in voor goede, snelle en vooral veilige fietsroutes. De afgelopen jaren zijn er mede door onze inzet veel meer fietspaden bijgekomen. Fietsen is snel, schoon en gezond. Het CDA Zuid-Holland juicht deze ontwikkelingen daarom toe!

  • Komende vier jaar gaan we meer eigen provinciale recreatieve routes realiseren.
     
  • Wat het CDA betreft gaan we meer met gemeenten samenwerken, zodat ook lokale gebiedsontwikkelingen beter gaan aansluiten bij provinciale ambities. Daar waar provinciale wegen lokale wegen kruisen, weegt het belang van de voetganger en de fietser zwaar mee in de ontwikkeling van deze verbinding.
     
  • Er moet geïnvesteerd worden in snelle en veilige fietsverbindingen tussen stedelijke gebieden en tussen steden en de omliggende dorpen en kernen. 

  • Het CDA ziet meerwaarde in de snelle opkomst van deelvervoer, maar er kleven ook nadelen en overlast aan. Dit willen we gaan oplossen door bij het Rijk aan te dringen op goede, te handhaven randvoorwaarden voor deelvervoer.

Wegverkeer

Het meeste geld van Zuid-Holland gaat op aan het aanleggen en onderhouden van wegen en bruggen. De komende jaren is er financieel steeds minder mogelijk. Ook het wegverkeer moet verduurzamen. Het CDA werkt met lokale overheden en het bedrijfsleven graag samen aan verduurzaming. We maken gebruik van onze positie als grootste lokale partij. Zo behalen we successen zoals de gezamenlijke lobby die ervoor gezorgd heeft dat de capaciteitsvermindering van de Haringvlietbrug grotendeels werd teruggedraaid.

  • Samen met bewoners, bedrijven en lokale overheden gaan we zo snel mogelijk aan de slag met plannen die Zuid-Hollandse wegen beter en veiliger maken.
     
  • Om knelpunten in het verkeer op te lossen gaat het CDA in samenwerking met de lokale fracties op zoek naar passende oplossingen.
     
  • Samen met lokale overheden en bedrijven zet het CDA in op meer oplaadmogelijkheden en verduurzaming van wagenparken van overheidsinstellingen.
     
  • De A4 Corridor Haaglanden is goed voor de noordkant van Den Haag en Leidschendam maar tast de leefomgeving aan ter hoogte van Rijswijk en Delfland. Het CDA ziet de oorzaak van de drukte op dit stuk vooral door het gebrek aan doorstroming met de aansluiting op de A20 en A15. Het beschikbare rijksbudget moet daarom ingezet worden in de verbetering hiervan en de aanleg van de A4-Zuid.
     
  • De Haringvlietbrug wordt gerenoveerd. Parallel hieraan verkennen we voor de lange termijn een volwaardige tunnelverbinding voor auto, fiets en het openbaar vervoer.

  • De Blankenburgtunnel wordt een belangrijke verkeersader voor Zuid-Holland, maar we hebben zorgen over de doorstroming van en naar deze tunnel. Zowel vanuit Midden-Delfland als naar Rozenburg en de eilanden. Wij zetten ons in voor de bereikbaarheid van de Zuid-Hollandse eilanden voor auto, fiets en het openbaar vervoer.
     
  • Het CDA wil dat met de opening van bruggen meer rekening gehouden wordt met de ochtend- en avondspits. Dit geldt bijvoorbeeld voor de Lammebrug  waar opening tijdens de spits het wegverkeer in de Leidse regio ontregeld. Gelijktijdig zet het CDA in op een permanente oplossing.
     
  • Daar waar het nodig is, laten we landbouwverkeer op provinciale wegen toe op de busbaan. De proef op verzoek van het CDA op de N207 bij Leimuiden bewijst dat dit werkt.

Binnenvaart en Rotterdam-The Hague Airport

Ieder binnenvaartschip met goederen vervangt 90 vrachtwagens op de weg. Het CDA wil daarom dat er slimmer gebruik gemaakt wordt van deze vervoerscapaciteit. Meer en vollere binnenvaartschepen zorgen voor minder drukke wegen, minder uitstoot van fossiele brandstoffen en kostenreductie. Deze schepen worden de komende jaren ook schoner en duurzamer, onder meer door motoren op elektriciteit en waterstof.

  • De komende jaren gaan we de samenwerking tussen overheid en bedrijven voor de vergroening van de binnenvaart hoge prioriteit geven.
     
  • Het CDA stimuleert slimme binnenvaart om zo de drukke snelwegen minder te belasten en filedruk te verminderen. Ook zetten we in op volle schepen. Het motto is: Over het water waar het kan, over de weg waar het moet.”

  • Er is geen ruimte voor groei van luchthaven Rotterdam The Hague Airport. Onze inzet is gericht op het terugdringen van overlast. Bij de uitwerking van de scenario’s voor de komende jaren (de MKBA), moet ook een krimpscenario worden opgenomen.

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.